جی تی متریکس به زبان ساده – GTmetrix چیست؟
جی تی متریکس یکی از ابزارهای آنالیز وب سایت رایگان است که به تحلیل نکات فنی وب سایت میپردازد. به بیان ساده، این ابزار میتواند به ما کمک کند که:
سرعت لود وب سایت را مشاهده و با توجه به پیشنهاد های جی تی متریکس آن را بهینه کنیم. و مشکلات احتمالی وب سایت را شناسایی و آن ها را رفع کنیم. تا کاربرانی که از وبسایت ما استفاده میکنند تجربه کاربری بهتری را داشته باشند.
ثبت نام در جی تی متریکس
برای استفاده از این ابزار ابتدا باید وارد سایت زیر شوید:
www.gtmetrix.com
و برای استفاده از امکانات آن باید با یک ایمیل در آن ثبت نام کنید. در نظر داشته باشید با هر حساب کاربری فقط میتوان تعداد محدودی وبسایت را آنالیز کرد.
برای ثبت نام در این سایت، مراحل مشخص شده را طبق تصاویر زیر انجام دهید.
پس از ثبت نام اولیه، به ایمیلی که وارد کرده اید مراجعه کنید و ایمیلی که جی تی متریکس برای شما ارسال کرده است را تایید کنید. بعد از تایید ایمیل، حساب کاربری شما فعال میشود و میتوانید با وارد شدن به حساب کاربری خود از امکانات آن استفاده کنید.
نحوه استفاده از جی تی متریکس
پس از ثبت نام در جی تی متریکس، آدرس وبسایتی که قصد بررسی آن را دارید در کادری که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده است، وارد کنید و سپس گزینه آنالیز (Analyze) را بزنید. بعد از انجام این کار، این ابزار شروع به بررسی وبسایت شما میکند. در نظر داشته باشید این کار ممکن است چند دقیقه ای زمان ببرد.
در نظر داشته باشید، اگر با نسخه قدیمی جی تی متریکس راحت تر هستید، طبق تصویر زیر میتوانید تنظیمات آن را انجام دهید تا نسخه قدیمی آن برای شما نمایش داده شود.
نسخه جدید و قدیم
در سالیان گذشته جی تی متریکس نوع گزارش دهی خود را بروز کرده است و ظاهر آن نیز به صورت متفاوتی نمایش داده میشود. ولی این امکان را به کاربران داده تا در صورت تمایل از همان ظاهر قبلی استفاده کنند. به همین دلیل در این مقاله هر دو نسخه آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
جی تی متریکس نسخه قدیم
جی تی متریکس نسخه جدید
پس از بررسی وب سایت توسط جی تی متریکس، گزارشی توسط این ابزار نشان داده میشود که در این قسمت به بررسی قسمت های مختلف آن در دو نسخه جدید و قدیم میپردازیم.
بررسی پارامترهای نسخه قدیم
پارامترهای این نسخه به دو بخش کلی تقسیم میشود.
بخش اول – Performance Scores:
در این بخش عملکرد وبسایت را در موتور های جستجو مختلف بررسی میکند.
Page speed score:
این قسمت، به فاکتورهایی که برای بهینه بودن سرعت لود یک وبسایت، مدنظر موتور جستجو گوگل میباشد، اشاره دارد. این امتیاز بین 0 تا 100 در نظر گرفته میشود که طبیعتا هرچه امتیاز آن بیشتر باشد، گوگل به وب سایت ما نمره بیشتری اختصاص داده است و مورد تایید این موتور جستجو میباشد.
امتیاز A بسیار مناسب و امتیاز B استاندارد است. ولی نمرات C و یا پایین تر، نشان دهنده این است که وبسایت نیازمند رسیدگی فنی میباشد.
YSlow Score:
این قسمت، استانداردهایی که مدنظر موتور جستجو یاهو برای سرعت لود یک وب سایت دارد را در نظر میگیرد. و مانند قسمت قبل امتیازی بین 0 تا 100 را نشان میدهد، و هرچه این امتیاز بیشتر باشد، سرعت لود وبسایت ما بیشتر مورد تایید موتور جستجو یاهو است.
امتیاز A بسیار مناسب و امتیاز B استاندارد است. ولی نمرات C و یا پایین تر، نشان دهنده این است که وبسایت نیازمند رسیدگی فنی میباشد.
بخش دوم – Page Details:
در این بخش به جزئیات صفحه ای از وبسایت که بررسی شده است، پرداخته میشود.
Fully Loaded Time:
این پارامتر، زمان بارگذاری کل وبسایت را بر حسب ثانیه نشان میدهد. این عدد هرچه کوچکتر باشد، وبسایت ما سریعتر برای کاربر نمایش داده میشود.
با توجه به تجربه کاربران، حتما پیشنهاد میشود این عدد را کمتر از 3 ثانیه نگه دارید. در غیر اینصورت حجم زیادی از کاربران، قبل از باز شدن وبسایت به صورت کامل، از آن صفحه خارج میشوند.
Total Page Size:
این پارامتر حجم کل صفحه ای که جی تی متریکس بررسی کرده است را نشان میدهد. این عدد هرچه کوچکتر باشد به صورت مستقیم روی سرعت لود شدن وبسایت تاثیر میگذارد و در نتیجه وبسایت سریع تر به کاربر نمایش داده میشود.
پیشنهاد میشود حجم کل صفحه کمتر از 1MB باشد.
Requests:
این عدد، تعداد درخواست هایی که به سرور برای بارگذاری قسمت های مختلف وبسایت ارسال میشود را نشان میدهد. هر چه این عدد کمتر باشد، به این معنی است که میزان درخواست های رد و بدل شده به سرور کمتر است و وبسایت سریع تر به کاربر نمایش داده میشود.
بررسی پارامترهای نسخه جدید
پارامترهای این نسخه نیز به دو بخش کلی تقسیم میشود.
بخش اول – GTmetrix Grade (نمره جی تی متریکس)
این امتیاز یک ارزیابی کلی از وبسایت شما نشان میدهد. و به آن نمره ای بین A تا F تخصیص میدهد. نمره A بیشترین امتیاز و به معنی آن است که وبسایت شما به صورت کلی از عملکرد خوبی برخوردار است و هرچه به نمره F نزدیک تر میشویم به معنی آن است که عملکرد وبسایت شما پایین تر از حد استاندارد میباشد.
امتیاز A بسیار مناسب و امتیاز B استاندارد است. ولی نمرات C و یا پایین تر، نشان دهنده این است که وبسایت نیازمند رسیدگی فنی میباشد.
Performance:
این پارامتر عملکرد سایت شما را به صورت درصد نمایش میهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، عملکرد سایت شما بهینه تر است.
اگر این عدد کمتر از 80% است، نشان دهنده این است که وبسایت نیازمند رسیدگی فنی میباشد.
Structure:
این پارامتر، ساختار وبسایت شما را بررسی و بر اساس آن به صورت درصد به آن نمره میدهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، ساختار وبسایت شما بهینه تر است.
اگر این عدد کمتر از 80% است، نشان دهنده این است که وبسایت نیازمند رسیدگی فنی میباشد.
بخش دوم – Web Vitals (هسته حیاتی گوگل)
این معیار توسط گوگل در سال 2021 معرفی شد. هسته حیاتی گوگل نشان دهنده این است که وبسایت شما چقدر سریع به کاربران نمایش داده میشود. و به صورت کلی شامل سه معیار است که هر کدام نشان دهنده بخشی از تجربه کاربری وب سایت شما توسط کاربران میباشد.
Largest Contentful Paint (LCP):
این پارامتر مدت زمانی را نشان میدهد که بزرگترین عنصر صفحه شما (به عنوان مثال، اسلایدر یا عکس اصلی صفحه) به کاربر نمایش داده میشود. مقدار آن بر اساس ثانیه است. و هرچه کمتر باشد، بر روی سرعت لود وبسایت تاثیر مستقیم دارد و تجربه کاربری بهتری به کاربر منتقل میکند.
Total Blocking Time (TBT):
این پارامتر مدت زمانی را نشان میدهد که وبسایت شما در حین بارگذاری توسط اسکریپت ها مسدود میشود و کاربر قادر به انجام کاری در وب سایت نیست.مقدار این عدد بر حسب ثانیه است و هرچه پایین تر باشد، تجربه کاربری بهتری به کاربران وب سایت میدهد.
Cumulative Layout Shift (CLS):
اگر دقت کرده باشید، بعضی از وبسایت ها زمانی که در حال لود شدن هستند، المان های آن (مثل عکس ها، دکمه ها و …) جابجا میشود. این پارامتر مدت زمانی را نشان میدهد که چقدر زمان میبرد تا المان های وبسایت بعد از جابجایی در محل اصلی خود قرار میگیرند. مقدار این عدد بر حسب ثانیه است و هرچه پایین تر باشد، به مراتب تجربه کاربری بهتری را ایجاد میکند.
بعد از استفاده از جی تی متریکس چکار باید بکنیم؟
در این مقاله سعی داشتم به زبان ساده نحوه استفاده از ابزار جی تی متریکس را، برای بررسی وبسایت خودتان بیان کنم.
حتما بعد از تحویل گرفتن وبسایت خود از شخص یا تیمی که طراحی آن را انجام داده است، وبسایت خود را با این ابزار بررسی کنید و اگر بعد از بررسی متوجه شدید، امتیاز های وبسایتتان از استاندارد پایین تر است، به این معناست که وبسایت شما انتظارات موتور جستجو گوگل را برآروده نمیکند.
در چنین شرایطی حتما پیشنهاد میکنم با طراح وبسایت خود ارتباط بگیرید و این مورد را با او درمیان بگذارید. و از او بخواهید تا این موارد را رفع کند.
همچنین این نکته را در نظر بگیرید، یکی از وظایف تیم پشتیبانی فنی وبسایت، بهینه نگهداشتن وبسایت شما از لحاظ موارد فنی میباشد. با استفاده از روشی که آموختید، میتوانید عملکرد تیم پشتیبانی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
در صورتی که به طراح وبسایت خود دسترسی ندارید. و یا برای وب سایت خود پشتیبان فنی در نظر نگرفته اید، از طریق فرم زیر درخواست خود را ثبت کنید تا با تیم حرفه ای که داریم استاندارد های مورد نیاز گوگل را برای وبسایت شما ایجاد کنیم. تا وبسایت شما همیشه استاندارد های گوگل را دارا باشد.
دیدگاهتان را بنویسید